Kjære venner
Når vi reiser rundt i verden med charterselskapene som befrakter er vi ofte prisgitt de samme selskapenes hoteller og feriesteder. En annen trend som har tatt litt av i det siste er at restauranter og butikker får et «anbefalt» stempel av de samme reiseselskapene. Nå HAR det blitt avslørt at disse anbefalingene i hvert fall til en viss grad kjøpes og således ikke er noe tegn på kvalitet (slik som f.eks stjernene i denne berømte franske reisehåndboka med samme navn som en bildekkprodusent faktisk er) For oss som er helt nye i et nytt land og som gjerne har unger på slep så føler vi at disse anbefalingene i det minste gir oss en rett til å være sure på reiseselskapet om restauranten ikke lever opp til forventningene.
De gangene fruen og meg har besøkt verden har vi unntaksvis besøkt de «anbefalte» stedene, og om noe kan sies om fellestrekk så er det «Dyrt, dårlig, og elendig service». På Kreta opplevde jeg til og med å måtte ofre til porselensguden etter en litt merkelig «Gyros» fra et av reiseselskapet anbefalt sted.
Uten unntak, på alle våre reiser, så har de kulinariske høydepunktene vært fra ubeskrevne og u-anbefalte steder. Flere jeg har snakket med har opplevd det samme.
Det skal ikke underslås at vi også har opplevd dårlig mat og elendig service fra ubeskrevne steder også, så hvordan skal vi vite hva som er bra og hva som er dårlig uten å prøve?
Her har jeg fått en ide…
Hva med et nettsted der vi kan anbefale spisesteder og gi dem karakterer (gjerne med begrunnelse, men det er ikke nødvendig). Når et sted oppnår en viss karaktersum eller et bestemt antall anbefalinger blir det satt på en «anbefalt» liste. De spisesteder som er registrerte men som ikke har oppnådd anbefaling står på en «venter» liste. Dersom et sted på «anbefalt» får en rekke dårlige tilbakemeldinger ryker den ned på «venter» igjen. Alternativt kan vi ha en gruppering etter poengsum elns..
Først så jeg for meg at denne kunne gjelde bare spisesteder på reisemål i utlandet, men så tenkte jeg om igjen: Hvorfor det? Har vi først fått opp sidene så kan vel alle få være med? Pøbber også kanskje?
Så tenkte jeg… Er det noen som har sett noe slikt andre steder? En interaktiv «folkets guide michelin»?
Er det i det hele tatt en god ide? Hvilke motforestillinger har folket?
folket syns ideen er super!!
😉
Det hadde jo alltids vært en idé. Hadde riktignok blitt noe a la Underskog.no med sin dugnadsånd og etter hvert elitistiske holdning, da alt «korrumperes» etter en gitt tid uansett. Men idéen er god.
Jeg ser for meg at spisestedene måtte oppnå ett visst antall stemmer og fortsatt har et visst snitt for å være anbefalte, og at man måtte oppgi begrunnelse (personlig erfaringer med stedet och sådär) for at listen skal ha noen verdi what so ever.
At noen føler det er en firer, fordi de har opplevd bedre («ÅHNEI, de fyllte ikke kaffekoppen vår den SJETTE GANGEN vi drakk den opp!!») betyr ikke at andre kan nyte stedet til en sekser, om man teller i terninger. Slik kan folk selv få et innblikk i hvorfor restauranten har fått disse karakterene.
…stedet kan jo ha fantastisk mat selv om det er dårlig service, eller omvendt.
Det finnes et par slike steder der turister utveksler erafaringer med hoteller, restauranter og severdigheter bl.a. Som f.eks.
Men det er definitivt behov for noe slik. Spesielt når du er i ukjent terreng. Da hadde det vært veldig greit å finne ut hva andre synes. I utlandet bruker vi å gå etter prinsippet; er det mye folk her (spes lokalbefolkning) er det bra mat.