Når jeg jobbet i IT-bransjen syntes vi som regel at det var en fordel å ha litt mer enn overfladisk kjenskap til de bransjene vi jobbet mot. Det er for eksempel en stor forskjell på å jobbe mot offshore-selskaper, som driter i prisen men vil ha ting gjort i løpet av 30 minutter (fordi tid er forferdelig mye penger), og stat/kommune som skal ha ting gjort billigst mulig og driter i om publikum må vente en måned.
Vi viste også at når vi skulle gjøre jobber mot varehandelen (d.v.s. butikker av forskjellig slag) så kunne vi glemme å få byttet eller skrudd på noe som helst en fredag kveld eller lørdag formidag.
Stor var derfor min forbauselse da jeg i morges kunne lese en mail ifra vår systemleverandør:
«HotFix i postering av tellejournal er lagt i Test og Prod.
AOC-filer er IKKE slettet, og AOS er IKKE restartet, da det er 15 aktive brukere på systemet. (bl. a. kasser i Bergen, Oslo, samt batch-brukere) »
For vanlige folk så står det i avsnittet over at de ikke kunne fullføre jobben fordi det fremdeles var brukere inne på systemet.
Mailen kom kl 2040, d.v.s 40 minutter etter at butikken var stengt. Det er tydelig at man ikke kjenner bransjen man jobber mot her.
Jeg nevner bare: Kassaoppgjør og telling av kontantbeholdning, kunder som ikke har kommet seg ut av butikken ennå. Kunder som står i vareutlevering…
Fordi om butikken stenger kl 2000 så er ikke systemet frigjort umiddelbart. Det er bare i stat og kommune at man kan forvente at alle er gått hjem når arbeidstiden er slutt.
I vår naivitet trodde vi dette var innlysende, men det er tydelig at vi må skrive dette i arbeidsbeskrivelsene fra nå av.
Kampen mot idiotien fortsetter!