Terknisk leif

Share

Ok,

I natt, ett minutt over midnatt, skulle et herværende lavpris-flyselskap med nasjonalt navn legge ut en bråte latterlig billige billetter. Siden fruen og meg skal til Oslo i begravelse neste uke tenkte jeg at vi skulle benytte anledningen til å grabbe oss en litt billigere tur. Siden både flygeledere og værguder i disse dager gjør sitt beste for å lage så mye spenning for oss flypassasjerer som mulig fant vi ut at vi vil reise inn kvelden før. Å komme for sent til denne begravelsen er ikke en opsjon om du skjønner. Desuten så hadde det vært deilig med en natt på hotell. Ingen unger, bare oss to.


Well, lenge etter normal sengetid for lønnsarbeidere satt jeg altså foran PC’en. Sidene til flyselskapet var gudsjammerlig trege. Det var nok ikke bare meg som gjerne ville gjøre et kupp. Ja ja, når man kan komme seg til Berlin, Praha og Nice for under 400 tur/retur så er det ikke rart, men jeg skulle altså bare til Oslo i begravelse.

«Vi har stor trafikk. Din forespørsel vil bli sendt på ny om 30 sekunder» sto det på skjermen når jeg hadde knottet inn de akttuelle datoene. Siden telte seg ned fra 30 og kom med samme meldingen igjen. Jeg ventet lydig i kø.

Etter ca 10 minutter var det min forespørsel som ble behandlet og jeg fikk skaffet oss en t/r til Oslo for to personer til rett over tusenlappen. Genialt!

Nå skulle bare kredittkortnummer og slikt pønsjes inn. Dette ble gjort med nensom hånd i fare for å trykke et siffer feil og ødelegge alt. Bestillingen ble sendt og et stort rødt felt kom opp. «din reservasjon behandles» sto det. jeg ventet på bekreftelsen.

«Det har oppstått en teknisk feil trykk på «mine reiser» for å se om reservasjonen likevel har blitt behandlet»

Jeg banner og sjekker «mine reiser» som er tom.

Jeg starter fra begynnelsen med «vi har for tiden stor trafikk» osv

Tre ganger kommer jeg så langt at kortnummeret skal sjekkes for å oppleve at alt går i intet. Det bannes litt ekstra, men til slutt innser jeg at dette ikke går. Klokken er 0130 og jeg må stå opp om fireog en halv time. Jeg lar PC’en stå på og tørner inn.

Revelje kl 0600. Jeg setter meg i halvsøvne foran maskinen og knotter meg igjennom bestillingsprosessen. Banner litt når jeg ser at det ennå er billige biletter igjen på strekningen min. Alt nattarbeidet var forgjeves i så måte ihvertfall.

Denne gang går alt igjennom som smurt og jeg får referansenummer og er så yr og glad som et B-menneske kan få blitt kl 0615 etter fire timers søvn og null kaffe. Jeg sjekker «mine reiser» for å skrive ut reisepapirene (jeg er paranoid på sånt. Jeg ha slike ting på papir eller plast.)
Der ser jeg ikke mindre enn fire reiser… alle på samme datoer og samme flighter. Juhuu!

Selv datafolk kan gå i den store «skiten virker ikke jeg sender enda en gang» fellen. Når printen ikke går igjennom så send den fire ganger ekstra. (Det kan være at digitalmonsteret knabbet den et sted i kabelen…)

Jeg føler meg ganske dum og idiot, men er mest redd for regningen som kommer dersom flyselskapet ikke vil kansellere kvadruppelbookingen min.

Share
KategorierLJStikkord

5 kommentarer til «Terknisk leif»

  1. Du har rett.

    Du har gjort akkurat det du har fått beskjed om (og som datamann vet du jo at klare beskjeder må til). Når du sjekket i «Mine reiser», og den var tom, er det å anta at bestillingen ikke er blitt behandlet. Ergo, forsøker man en gang til. Helt til det lykkes. Am I right?

  2. Re: Du har rett.

    you are right..

    Men som datamann vet jeg også at når systemet har forstoppelse (congested) så kan det ta en del tid før underordnede funksjoner får oppdatert seg. I dette tilfellet så har bekreftelsene dumpet inn på mailen min kl 0400. Jeg antar at de ikke ble registrert i «mine reiser» før dette…

  3. Re: Du har rett.

    Nettopp. Men i dette tilfellet er du ikke datamann, du er den såkalt «mannen i gata». Du skal pr.def. ikke behøve inngående kjennskap til forstoppede systemer (med mindre en snakker om mer kroppslige ting). Flyselskapet burde kunne gi en melding om at hvsi bestillingen er kommet så-og-så-langt, skal du ikke forsøke på nytt.

  4. Jeg var også innom for å sjekke etter billige billetter, hovedsakelig bergen-oslo-strekningen, men også litt london og slikt. De eneste billettene jeg fant som var under ~270,- (vanlige billig-prisen) var noen til london i mars.

    …og jeg sjekket dette 1) rett etter mailen ankom innboksen min (jeg hadde gmail åpen og den kom inn) 2) omtrent midt på dagen 3) ettermiddagen.

    Det virket veldig som et elkjøp-salgstriks hvor det reklameres for noe de ikke har.

    Håper de forstår problemet og lar deg kansellere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.